Marknadsföringsmetoden på modet är för närvarande Content Marketing – eller på svenska innehållsmarknadsföring. Sedan länge är metoden använd i USA, nu börjar den svenska marknaden vakna, vilket får snart sagt varje reklam- och kommunikationsbyrå att börja kalla sig för contentbyrå.
Välkänd metod
Metoden är inte helt ny. Enligt Joe Pulizzi, amerikansk content marketing-guru och grundare av Content Marketing Institute, var tillverkaren av jordbruksredskap John Deere först ut att använda Content Marketing redan 1895. De började då att ge ut tidningen The Furrow till jordbrukare i USA, med syftet att utbilda läsarna inom ny teknik och lära dem hur de kunde bli mer framgångsrika som bönder och företagare. Idag är The Furrow världens största tidning riktad till jordbrukare.
The Furrow har följts av produktioner som Michelinguiden, en uppsjö av kokböcker, gör-det-själv-böcker, tidningar, radioserier, filmer och så vidare.
ICA och IKEA
I Sverige användes metoden första gången 1903, enligt Thomas Barregren på Kntnt Sweden AB. Då gav Margarin-Aktiebolaget Zenith i Malmö ut Zenith kokbok, en samling recept för användning av Zeniths margarin. Nutida efterföljare är välkända ICA med sina filmer, och rykande aktuella IKEA som bjuder på egen TV-kanal – ”Vad gafflar ni om?”.
Vad som skiljer dåtid och nutid är att nästan vem som helst idag kan använda sig av content marketing, då tekniken erbjuder kostnadseffektiva verktyg i form av bloggar, sociala medier, e-post och liknande. Metoden används lika väl av storföretagen som av soloföretagare. Allt som behövs är ett specificerat mål, en strategi, hårt arbete, en egen plattform och tålamod. För även om content marketing är effektivt, är det långt ifrån en quick fix.
Vad är content marketing?
Content marketing är en strategisk marknadsföringsmetod som går ut på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och fortlöpande innehåll på egen plattform för att attrahera och behålla en tydligt avgränsad publik – med målet att förändra beteende och få långsiktigt lönsamma kunder.
Hur gör jag content marketing?
Enkelt uttryckt: Skriv, lägg ut podradio eller film på din egen webbplats om sådant som dina kunder har nytta eller glädje av att veta, som har någon anknytning till det ni erbjuder, utan att göra reklam eller skriva upp er egen produkt eller tjänst. Se till att SEO-optimera din webbplats och varje inlägg.
Använd sociala medier för att väcka uppmärksamhet och locka läsare till din webbplats.
Erbjud läsaren att prenumerera på ett nyhetsbrev direkt på din webbplats för att ta del av det material du kontinuerligt kommer att lägga ut. Länka till andra som skriver om liknande ämnen. Var generös. Hjälp dina läsare att bli klokare och må bättre. Bygg din e-mail-lista.
Erbjuder du bra innehåll kommer du så småningom att kunna räkna hem ett antal av dina följare som långsiktiga och trogna kunder.