Marknadsföringen på modet idag är den som går via sociala medier. Allt fler slåss om den kaka som många hoppas ska bli den nya feta födkroken för specialister, experter och andra självutnämnda förstå-sig-påare.
Jag är gammal nog att ha varit med när webben var den stora grejen. Alla skulle ha en webbplats, och många var de garage-hackare som steg i graderna till att bli internetspecialister.
Jag har samma känsla nu som då; Sund skepticism.
Sociala medier är förmodligen här för att stanna. De är utmärkta plattformar både för vänskapliga kontakter och för professionellt profilbyggande och kunskapsspridning. De kommer förmodligen också att spela stor roll i förändringen av reklam och marknadsföring som vi känner den idag.
Men det betyder inte att varenda en som säger sig vara en expert också är det.
Personligen skulle jag aldrig göra affärer med en person eller ett företag jag endast är bekant med via sociala medier, OM jag inte av den eller dem har fått svart på vitt att de verkligen kan vad de utger sig för att kunna. Det räcker inte med att skriva glada tillrop om hur duktiga de är. Jag vill ha fakta. Kunskaper. Kloka ord. Originella tankar som ger mig AHA-upplevelser. Bevisade resultat.
När allt fler hakar på tåget att marknadsföra sig via sociala medier får vi precis samma effekt som när människor och företag började synas på internet – det blir mycket skräp och meningslösheter. Mycket bortkastad tid. Och mycket pengar bortslösade.
Det var förmodligen likadant när tidningar började bli allmän egendom. Är förresten fortfarande. Mycket meningslös reklam…
Samtidigt börjar vi som människor faktiskt bli klokare. Jag hoppas det. Och tror. Så nästa gång du skriver ett inlägg på Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram eller vad det nu kan vara – fundera en extra gång på om världen, dina närmaste vänner eller presumtiva kunder verkligen behöver, och har nytta av att veta det du tänker visa.
Först då kommer du att få de resultat du vill ha.