Häromdagen var jag på en heldagskonferens kring digital marknadsföring – Internet I Fokus 2018. Som alltid en givande tillställning med många föredrag, intressanta kontakter med andra aktörer i branschen och en hel del tankar att ta med hem. Det hela kan sammanfattas såhär: Verktygen för marknadsföring har aldrig varit så lättillgängliga som idag. Samtidigt har det aldrig varit så komplicerat, kunskapsintensivt och arbetskrävande att marknadsföra sig digitalt som idag.
Låt mig utveckla detta:
Den som besitter hela kunskapen kring digital marknadsföring vill gärna få det att låta enkelt: Det är bara att välja relevant kanal – text, bild, video, ljud, producera intressant material regelbundet och marknadsföra det i sociala medier.
De som tror sig begripa köper budskapet att det är enkelt, och sätter själv igång att producera. Några lyckas också, vilket stärker bilden att det är enkelt.
De som har budget anlitar proffs som sätter igång att producera. Några (fler) lyckas.
Men det är inte enkelt. Bakom varje lyckat försök ligger inte bara hårt arbete, tålamod, investeringar i form av utrustning, köpta medier och utbildning. Det finns också en stor, dold massa av misslyckanden, människor som arbetar hårt utan att nå resultat. Och så har det alltid sett ut. Den digitala revolutionen inom marknadsföring ser inte annorlunda ut än någon annan form av marknadsföring. Skillnaden från förr är att så många fler kan försöka, tack vare de digitala mediernas lättillgänglighet.
En svårighet med digitala medier är de snabba förändringar som hela tiden sätter båten i gungning. Från att ha varit gratis blir marknadsföring på sociala medier alltmer kostsamt. Som näringsidkare får du vänja dig vid att betala för spridning.
Sociala medier är platser där vänner och likasinnade ska kunna nå varandra på ett enkelt och gärna gratis sätt. Medierna finansieras med hjälp av annonser och betald spridning av kommersiellt innehåll. När människor upptäcker hur de ansvariga för plattformarna säljer användardata, så som nyligen Facebook har gjort, kan förutsättningarna för din digitala marknadsföring förändras över en natt. Användare kan plötsligt överge en plattform i miljontal, eller kräva att plattformsägarna förändrar villkoren i grunden, vilket de också gör.
Internet är fullkomligt översvämmat av gratis innehåll, ja också betalinnehåll där självutnämnda guruer berättar hur du ska göra för att lyckas med din digitala marknadsföring. Den ena säger lite si, den andra säger lite så, men de flesta säger i stort sett samma saker, de lånar av varandra och talar unisont. Följer du deras råd kan du mycket väl lyckas, men endast genom hårt arbete. Det finns inga genvägar. Här heller.
De föregångare som lyckas med sin digitala marknadsföring gör det ofta inte på de sätt som du fått lära dig. De lyckas främst genom att de har något genuint att förmedla, de har en personlighet som tilltalar, de har kanske endast basala kunskaper i digital marknadsföring men nästan outtömliga resurser av tålamod och uthållighet.
Tröskeln för att börja marknadsföra sig på internet är låg, och en tröskel vi alla som driver företag bör kliva över. Men trappan upp till marknadsföringens utsiktspunkt, där du ser och förstår, är lång. Mycket längre än du tror.
Men börja gå idag. Starta med att fundera på vad du vill och kan berätta för dina kunder som är relevant, lärorikt, underhållande och inspirerande för dem. När du har gjort det, välj vilket medium som passar dig, ditt innehåll och dina kunder: text, bild, ljud eller film. När du har gjort det, sätt igång att producera. Och var beredd att betala för spridning. Lycka till!